In Wiedza

Jeśli ważne jest to, aby twój wydruk wyróżniał się wśród konkurencji i zależy Ci na profesjonalnym wizerunku Twojej firmy – dowiedź się jak uatrakcyjnić końcowy odbiór Twojego wydrukowanego produktu.

Na pewno każdemu z nas zdarzyło się otrzymać na targach lub do skrzynki pocztowej ulotki wydrukowane według błędnego schematu – fajny projekt, najtańszy papier.

Przez ostatnie 20 lat zdążyliśmy się na takie „śmieciowe ulotki” uodpornić i podświadomie potrafimy odróżnić firmę podchodzącą profesjonalnie do tematu poprzez dopasowanie technologii druku (druk + papier + uszlachetnienie) do rodzaju usługi / firmy. Konsekwencje złego doboru technologii druku są ogromne, ponieważ w skrajnych przypadkach większość naszych „pieniędzy” zostanie zwyczajnie wyrzuconych do kosza.

Większość nie zdaje sobie sprawy, że sam druk to nie wszystko to dopiero połowa sukcesu. W świecie druku równie ważny jest sam papier, którego wartość zazwyczaj stanowi ponad połowę ceny druku.

Niektóre produkty po wydruku poddaje się pokryciu różnorodnymi materiałami lub substancjami – co nazywamy uszlachetnianiem druku. Stosuje się je nie tylko po to, aby uatrakcyjnić produkt końcowy, ale również w celu zwiększenia wytrzymałości materiałów zadrukowanych na czynniki mechaniczne: ścieranie, rozciąganie, kurczenie oraz zwiększenie odporności na wodę, wilgoć, światło itp. Rodzaje uszlachetnień przedstawiamy Państwu w dalszej części tego artykułu.

Jak prawidłowo dobrać rodzaj papieru, jego grubość oraz rodzaj uszlachetniania i oprawy po zakończeniu druku?

Według nas – kluczową rolę odgrywa tutaj sama drukarnia. Jej doświadczenie, możliwości techniczne, dostęp do materiałów oraz kreatywność ma decydujący wpływ na finalny wygląd i odczucie.

Która gramatura papieru jest dla Ciebie najlepsza?

Jeśli chodzi o nasze materiały drukowane i marketingowe, nikt nie chce produktu taniego lub słabo wyglądającego. Dlatego zawsze dobrym pomysłem jest wybór gramatury papieru, która najlepiej ilustruje wartość, którą zapewniasz.

W przypadku wizytówek, pocztówek, metek i folderów prezentacyjnych zalecamy 350 g / m2 Rezultatem będzie niezwykle solidny, mocny i trwały produkt – rodzaj produktu, który przetrwa wszystko.

 

W odniesieniu do plakatów, ulotek, broszur i złożonych ulotek / broszur sugerowalibyśmy 100 g / m2 więcej. Nie jest to ani za grube, ani za cienkie i stanowi idealną równowagę między jakością a przystępnością dla tych konkretnych produktów.

W przypadku notatników strony wewnętrzne powinny mieć format 80  g / m2  (papier do kopiarek), z okładką o gramaturze 170gsm w górę. Zapewni to odpowiednie krycie, pozwalając jednocześnie na zapisywanie wewnętrznych stron.

Z drugiej strony broszury powinny mieć okładki o gramaturze 250 g / m2, ze stronami wewnętrznymi o gramaturze 100 g / m2. Dzięki temu okładka będzie stabilna, a strony wewnętrzne pozostaną lekkie, ale mocne (mówimy tu o czasopismach). To samo można powiedzieć o kalendarzach – muszą być one stosunkowo mocne. W przypadku kalendarzy z zapisem notatek należy pamiętać o zachowaniu matowego wykończenia, ponieważ pozwoli to na zapisywanie stron.

Tym między innymi różnimy się od większości usług poligraficznych na rynku. W końcu sama nazwa Image – imaż – to też synonim dbałości o „imidż” czyli wizerunek naszych klientów. Naszym zdaniem rolą drukarni jest doradztwo w temacie otrzymania może jak najlepiej dopasowanego do potrzeb klienta produktu. Właśnie dlatego możecie Państwo na nas zawsze liczyć w tej kwestii.

 

Podłoża do druku offsetowego i/lub cyfrowego można w uproszczeniu podzielić na następujące kategorie:

PAPIERY MASOWE PAPIERY OZDOBNE METODY USZLACHETNIANIA
Powlekane (błyszczące, matowe, nietłoczone) (80g/m2-350g/m2)

Offsetowe (matowe, niepowlekane, niesatynowane), (60g/m2-200g/m2)

Kartony pudełkowe (drzewne i makulaturowe) (225g/m2-475g/m2)

Etykietowe (błyszczące, nietłoczone) (80g/m2)

Samokopiujące (matowe, nietłoczone, 3 rodzaje powłok: CB, CF i CFB, gramatury (53g/m2-173g/m2)

Samoprzylepne (błyszczące, matowe, powlekane, niepowlekane, białe, barwione, foliowe: przezroczyste, nieprzezroczyste, (70g/m2-80g/m2)

Specjalne (syntetyczne, magnetyczne, folie poliestrowe, cyfrowe itp.)

 

Nietłoczone (białe i barwione), (100g/m2-250g/m2)

Tłoczone (białe, niepowlekane, barwne, powlekane, z powłoką złotą, srebrną, tłoczenia imitujące prążki, żyłki, kamień, skórę, ze znakiem wodnym lub bez) (100g/m2-300g/m2)

Półprzezroczyste (70g/m2-145g/m2)

Papier czerpany (90g/m2)

lakierowanie offsetowe matowe jednostronne i dwustronne

lakierowanie offsetowe połysk jednostronne i dwustronne

foliowanie matowe jednostronne i dwustronne

foliowanie połysk jednostronne i dwustronne

lakierowanie UV połysk wybiórcze jednostronne i dwustronne

Oprawa

oprawa spiralowana, grzebieniowa

oprawa zeszytowa (grzbiet półokrągły)

oprawa klejona (grzbiet prosty)

oprawa klejona szyta drutem (grzbiet prosty)

oprawa twarda klejona szyta nićmi (grzbiet prosty)

Wykończenie introligatorskie

zaokrąglanie rogów (np. kalendarzyki listkowe, wizytówki)

dziurkowanie (np. 2 lub 4 dziurki do segregatorów)

sztancowanie (wykrawanie z papieru przy użyciu sztancy; konieczne wcześniejsze wykonanie wykrojnika)

złocenie (tłoczenie złotą folią)

bigowanie (maszynowe odciskanie rowków w grubym papierze lub kartonie w celu ułatwienia złamywania papieru lub w celu dekoracyjnym

falcowanie (złamywanie) – jedno- lub wielokrotne składanie arkusza papieru, na pół lub w dowolnych innych proporcjach w celu osiągnięcia docelowego formatu i liczby stron składki.

szycie drutem (bloczków, zeszytów i druków luźnych)

cięcie druków na wymiar

Zobacz też:

Jakie są formaty papierów płaskich?

Najnowsze wpisy