In vademecum drukarskie, Wiedza

Myślisz, że chcemy Cię zachęcić do korzystania z urządzeń firmy z „nadgryzionym jabłkiem”? Może myślisz, że zrobiliśmy literówkę w nazwie Apple? Sprzedaliśmy się? Bynajmniej nie, ale cieszymy się, że czytasz ten tekst bo chcemy Cię uśwadomić w temacie dla nas istotnym.

Chcielibyśmy przbliżyć znaczenie pewnego słowa, które w naszym świecie poligraficznym występuje nader często a mamy wrażenie, że nie jest znane przez wiele osób zajmujących się przygotowywaniem materiałów do druku.

Co to jest APLA?

mówiąc „normalnymi słowami” powierzchnia najczęściej papieru zadrukowana przez pełne pokrycie jedolitym kolorem (w produkcji farbą nakładaną przez drukarza) bez przejść tonalnych, zmian w kolorach). Ta powierzchnia może oczywiście służyć jako podkład pod tekst lub ilustrację.

Przykład zastosowania czarnej apli praktycznie na całej powierzchni zadruku.

 

Apla to zmora drukarzy?

Chodzi tutaj generalnie o taki przypadek, że drukarz ma na celu uzyskanie jednolitego koloru w całym przewidzianym przez projektanta obszarze. Nie jest to łatwe, bo maszyna drukarska jest tak skonstruowana, że wzdłuż całej powierzchni zadruku są rozmieszczone specjalne „głowice drukujące” podające farbę na papier – zwane kałamarzami. Drukarz jako odpowiedzialny za przeniesienie pomysłu designera na papier musi ustawić idealnie równą ilość „atramentu” na całej długości – tak aby powstała idealnie równa powierzchnia. W przypadku, gdy ustawienie to będzie niewłaściwe po wydruku powstaną smużenia (czasami występujące w drukarkach atramentowych, kiedy kończy się tusz), lub w przeciwnym przypadku zbyt duża ilośc farby spowoduje  jej rozlanie się i w trakcie schnięcia powstaną plamy. Dodatkowo małe elementy np. tekst może stać się nieczytelny. Dlatego właśnie apla również odnosi się do ilości farby drukowej i jest przeciwieństwem rastra (połączenia kilku kolorów farby).

Nowoczesna technologia poskramia Aple

Właśnie z powodu niełatwego druku apli, drukarze muszą poświęcać dużo czasu i uwagi aby odpowiednio dobrać ilość farby – tym samym proces „dostrojenia maszyny” jest dłuższy i zużywa więcej cennego papieru, który w tym czasie staje się makulaturą. Na szczęście nowoczesne maszyny drukarskie (takie jak nasza Performa KBA 74) sterowane cyfrowo pomagają mistrzom poligrafii w takich przypadkach.

Pulpit drukarski, gdzie dzięki kolorometrowi automatycznie mierzona i nastawiana jest prawidłowa ilośc farby na podstawia próbnego wydruku.

Najnowsze wpisy